- öka eleverna självkänsla och stärka klassens gemenskap genom att skapa en plattform som de är stolta över.
- ge eleverna ett forum för sin kreativitet och sin företagsamhet.
- dokumentera elevernas arbete under hela skoldagen.
- ha en mottagare för olika typer av arbeten vilket ökar motivationen.
- visa föräldrar, anhöriga eller andra intresserade vad vi gör i skolan.
- öka intresset för att kommunicera i bild, skrift och tal på ett sätt så att andra förstår och på så sätt stärka elevernas läs- och skrivutveckling.
- träna på att ge och ta emot respons på ett positivt sätt på nätet, för att skapa ett positivt förhållningssätt och en förståelse för hur det fungerar att vara både givare och mottagare av respons. Detta är viktigt som motvikt till ett ibland hårt och negativt klimat på nätet som kan inträffa när man gömmer sig bakom anonymitet.
- öka kunskaperna om källkritik och upphovsrätt vid användande av eget eller andras material för webbpublicering.
- skapa intresse för att använda nya verktyg för att dokumentera skolarbetet, till exempel film.
- befästa elevernas kunskaper genom struktur och repetition när vi läser bloggen.
KOPPLING TILL LGR 11
SKOLANS VÄRDEGRUND OCH UPPDRAG
Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.
ÖVERGRIPANDE MÅL OCH RIKTLINJER
Eleven
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
- kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
2.4 SKOLA OCH HEM, 2.6 SKOLAN OCH OMVÄRLDEN
- Läraren ska samverka med och fortlöpande informera om elevens skolsituation, trivsel och kunskapsutveckling och medverka till att utveckla kontakter till mottagande skolor samt med organisationer, företag och andra som kan bidra till att berika skolans verksamhet och förankra den i det omgivande samhället.
3.17 SVENSKA
SYFTE
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- formulera sig i tal och skrift
- läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- söka information från olika källor och värdera dessa
år 1-3
Läsa och skriva
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sina text och göra förtydliganden.
- Handstil och skriva på datorn.
- Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll.
- Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn och hur deras innehåll kan organiseras.
- Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webtexter.
3.1 BILD
SYFTE
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
- Skapa bilder med digitala tekniker
- Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder
år 1-3
Bildframställning
- Framställande av berättande bilder, sagobilder.
- Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar